Tulen ja jÀÀn laulu on legendaarinen George R. R. Martinin kirjasarja, joka on tullut yhÀ suuremmalle yleisölle tutuksi myös siitÀ tehdystÀ kahdeksankautisesta HBO-sarjasta Game of Thrones. HBO-sarja on tullut jo pÀÀtökseensÀ, mutta itse kirjasarja ei ole vielÀ saanut jatkoa. Viisiosainen sarja tulee saamaan tÀmÀnhetkisen suunnitelman mukaan ainakin vielÀ kaksi osaa.
Tulen ja jÀÀn laulua kustantaa suomessa Kirjava. EnsimmÀinen osa Valtaistuinpeli on 694 sivua pitkÀ.
Kirjat ovat toistaan tiilisempiÀ tiiliskiviÀ, joten olen suunnitellut arvostelevani jokaisen yksitellen koko sarjan kerralla-arvioinnin sijaan.
Valtaistuinpeli ei ole aivan tavanomaista korkeaa fantasiaa, vaan on pitkÀÀn vailla mitÀÀn fantasiaelementtejÀ. Ennen seitsemÀstÀ valtakunnasta koostunut maa on elÀnyt rauhallista pitkÀÀ kesÀÀ vasta alle kahden vuosikymmenen ajan, kun valtakunnassa alkaa jÀlleen kuohua. Johonkin keskiaikaan sijoittuvassa maailmassa vanhat ja uudet vihollisuudet syntyvÀt uusien ja vanhojen liittojen lomaan. Kun kuninkaan Koura kuolee epÀselvissÀ olosuhteissa ja kuningas pyytÀÀ vanhaa ystÀvÀÀnsÀ Talvivaaran Eddard Starkia tÀmÀn paikalle, alkavat, vaiko jatkuvat?, tapahtumat, jotka saattavat tietÀÀ lyhyen rauhan pÀÀttymistÀ. Meren toisella puolella lohikÀÀrmekuninkaan jÀlkelÀiset elÀvÀt yhÀ ja valmistautuvat palaamaan kotimaahansa. Muurintakaiset muukalaiset liikehtivÀt ja Yövartio menettÀÀ jÀseniÀ. Talvi on tulossa.
Useat nÀkökulmat tuovat nÀin moniulotteiseen kirjaan valtavasti kaivattua syvyyttÀ. Kuten hÀn-kertojalla on tapana, nÀmÀ kaikki ovat kuitenkin hyvin samansÀvyisiÀ keskenÀÀn. R. R. Martinin kirjoitustyyli on pitkÀveteisyydessÀÀnkin todella mukaansatempaava, mutta kirjan aloittaminen vaatii isosti kÀrsivÀllisyyttÀ. Uuden fantasiasarjan aloittaminen on aina enemmÀn tai vÀhemmÀn raskasta, mutta Tulen ja jÀÀn laulun maailmassa toisiaan muistuttavat nimet, arvonimet, liikanimet, lempinimet ja paikannimet tuottavat pÀÀnvaivaa ihan uudella tasolla. SisÀÀn pÀÀstyÀÀn lukeminen on kuitenkin sujuvaa, ja kirjan rauhallisen tahdin ja riittÀvÀn itsensÀ selittÀmisen ansiosta jopa mukavaa.
Maailman synkkyys, draama ja ylitsekupliva naisvihamielisyys ja seksuaalisuus saivat minut nyrpistÀmÀÀn nenÀÀni useammin kuin kerran. Saatuani ajatuksilleni vahvistusta esimerkiksi Guardian-lehden jutusta (laitan linkkejÀ alas ihmisiltÀ, jotka osaavat sanoittaa tarkoitukseni paremmin), ajattelin, ettÀ uskallan avata ajatuksiani aiheesta myös tÀnne. Kuinka paljon rasismia ja ties-mitÀ-muuta voi kirjaan sisÀllyttÀÀ maailmanluontitarkoituksessa? MissÀ menee raja? Tapa, jolla Martin kuvaa dothrakeja on vÀhintÀÀnkin valkoinen, ja kirja suhtautuu "muihin" (jotka ovat kaikki ei-valkoisia) alentuvasti ja halveksuen, pÀÀhenkilöiden kÀyttÀessÀ nÀitÀ törkeÀsti hyvÀkseen omien pÀÀmÀÀrien saavuttamiseksi. YmmÀrtÀÀkseni HBO-sarjassa tilanne oli kirjojakin pahempi, ainakin siinÀ mitÀ tulee naisvihaan. Fantasiakirjailijana Martinilla on kuitenkin mahdollisuus luoda mitÀ tahansa - miksi luoda tÀllainen maa? Onko tÀmÀ todella tarpeen?
Kirjan hahmot ja juonen kronologinen kulku ja maailmanluonti ovat kuitenkin sellaista, millÀ klassikon asema ansaitaan. Vaikka maailma onkin vanhanaikainen, sarjasta huomaa uutuuden verrattuna vaikka Taruun sormusten herrasta, missÀ naisia tuskin nÀkyi. Kirja loppui hienosti (ei hyvin, mutta kirjallisesti hienosti), ja odotankin innonsekaisella kauhulla tuleviin osiin pÀÀsemistÀ.
Valtaistuinpeli menee selvÀsti enemmÀn aikuisten, kuin nuorten genreen. JÀrkytystÀ vÀlttÀÀksesi, ja parhaan lukukokemuksen saamiseksi, en suosittelisikaan tÀhÀn maailmaan loikkaamista liian ajoissa.
George R. R. Martinilta blogiin on arvosteltu myös kirja JÀÀlohikÀÀrme. Se löytyy vanhoista arvosteluista.
AtheneGirl
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2014/apr/29/game-of-thrones-racism-sexism-rape