Roolipelaaminen.....🧜‍♀️🧚‍♂️

 

Mikä on roolipeli?

Oletko leikkinyt ehkä kotia, keijua tai seikkailijaa, joka pelastaa maailman (tms.) Nekin ovat roolipelejä. Roolipelissä sinulla ja mahdollisella leikkikaverillasi on omat hahmot.

   Usein roolipelejä leikitään livenä, mutta me teemme sitä myös puhelimillamme. On myös monia blogeja (mm. MysteryCats), joissa voit osallistua roolipeleihin myös.

Luo oma hahmosi

Missä tahansa kirjoituskentässä oletkin (whatsapp, instagram, blogin kommenttikenttä. yms.) tai ihan kasvotusten kaverin kanssa. Tarvitset itse ja kaverisi tarvitsee jotain tietoa hahmostasi. Jo pienenä, kun et vielä osannut lukea tai kirjoittaa selitit leikin alussa kaverille hahmonsi nimen, ulkonäön, sukupuolen, ja mahdollisesti hahmon iän.  Nykyisin Athenen kanssa kun aloitamme uuden ropen, eli Roolipelin, vaikka Soturikissoista tai Olympoksen sankareista, kirjoitamme toisillemme hahmokortin, tai kerromme ihan suullisesti kun näemme toisemme. esim.

 

Nimi:

ikä:

skp:

luonne:

ulkonäkö:

menneisyys/tausta:

 

Näin netissä, tai livenä ;vastakkaiset pelaajat voivat kuvitella hahmosi oman hahmonsa tarinaan.

 

Vinkki! Mitä erikoisempi tai hassumpi puhetapa, maailmankuva, tai tausta hahmollasi on sitä kiinnostavampi olet.  Isoissa ropeissa, joissa on monta henkilöä pelaamassa, kannattaa ainakin aluksi kommunikoida kaikkien hahmojen kanssa. Myös ropen uusia hahmoja kannattaa tervehtiä.

 

-ArtemisGirl

Minä ja Artemis ropetamme yleensä vain livenä tai WhatsAppissa. Monesti meille on tullut (etenkin pitkien taukoje jälkeen) ongjelma, ettemme muista esimerkiksi klaanimme muita kissoja. Jos haluatte ropettaa Whatsappissa, kannattaa tehdä ryhmä, jossa ovat kaikki ropenne henkilöt. Ryhmän kuvaukseen kannattaa kirjoittaa muita "sivuhenkilöitä", joita kukaan teistä ei "näyttele".

 

-AtheneGirl

Esimerkki yhdestä roolipelistämme :D

Toinen esimerkki omasta ropestamme :D

Olennaista roolipelaajana ja roolipelin järjestämisessä

Järjestäjä. Keksi omaperäinen juoni, mutta käytä vapaasti etenkin suuria faniryhmiä omaavia pohjia. Esimerkiksi Soturikissoihin perustuvaan klaanielämään tai Harry Potterin Tylypahkaan sijoittuvia roolipelejä on helppo "markkinoida". Pienempiin sarjoihin, esimerkiksi Sudenveriseen pohjautuvaa roolipeliin on haastavaa saada osallistujia, jos postauksen kannessa lukee: "Sudenverinen-roolipeli". Kannattaa siis ottaa vapauksia ja kirjoittaa mieluummin vaikkapa: Ihmissusi- tai Ulvojat-roolipeli. Näin et karkota sarjasta tietämättömiä heti pois. Kannattaa kuitenkin kirjoittaa kuvatekstiin, jos olet saanut ideasi sarjasta.
   Jos roolipeli perustuu sarjaan, luethan, tai katsothan sarjan ensin itse, pituudesta riippuen lähes tai täysin kokonaan.
   Muista, että olet vastuussa. Anna selkeät ilmoittautumisohjeet, tee lomake, sekä ilmoita säännöt tarkasti ja kuinka monta hahmoa saa luoda. Ilmoita juttujen ikäraja, eli kerro, saako roolipelissä kiroilla, käyttää laittomia aineita tai harjoittaa väkivaltaa. Kerro, saavatko hahmot omata taikavoimia tai yliluonnollisia kykyjä, ja missä rajoissa. Tutustu roolipelaamisen sanastoon (osion lopussa!) ennen, kuin aloitat. Älä pelkää antaa varoituksia, tai jopa heittää ulos, jos sääntöjä ei noudateta. On myös suositeltavaa, että olisi aikaisempaa roolipelaajakokemusta ennen oman pelin järjestämistä.
   Piirrä kartta, tai vähintäänkin kerro sanallisesti roolipelialueesta. 
   Älä rajoita liikaa. Anna pelaajien rakastua, ystävystyä, vihata ja toimia toisin, kuin suunnittelit. Älä anna juonelle loppuratkaisua, vaan vain kaava, jonka mukaan edetään. Täysin vapaita käsiä ei kuitenkaan kannata antaa.
   Luo myöskin oma hahmosi, ja rooli aktiivisesti. Aloita keskusteluja ja pane alulle tapahtumia. Näin pystyt pelin sisältä myös pitämään osaltasi roolipeliä hengissä. 
   Älä aloita roolipeliä, ennen kuin aluksi ilmoittamasi paikat ollaan täytetty. Lisää paikkoja matalalla kynnyksellä ja kutsu muita mukaasi!

Pelaaja. Osallistu roolipeliin, jossa ehdit roolia. Älä luo viittä hahmoa, jos et aio olla kaikilla niistä aktiivinen. Näin saadaan säästettyä tilaa aktiivisille ropettajille. 
   Tee hahmosi huolella, mutta älä käytä siihen viikkoa. Anna hahmolle nimi, josta pidät ja valitse realistinen taitotaso. Älä tee hahmosta täydellistä tai ylivoimaista, mutta älä myöskään täydellisen säälittävää. 
   Ole vapaa. Ole itsesi. Ole sellainen, millainen tahtoisit olla! Roolipelit ovat reitti siihen minääsi, jota tavoittelet. Roolittavallasi voi olla vaikka juuri sellaiset hiukset, kuin olet aina halunnut, tai hänen itsetuntonsa voi olla timanttinen. 
   Keskustele ja lue viestit. Jos hahmosi mököttää yksin, yritä löytää juttuseuraa. Voit ihan huoletta änkeä hänet vaikka keskelle muiden keskustelua, jos se tapahtuu lähellä. Koeta pysyä perillä itse, ja vastaa, jos joku kysyy "mot?" eli "mitä on tapahtunut?". 
   Varaudu puhelimesi kilinään seuraavaksi viikoksi. Kun roolipeli päästään aloittamaan, puhelimesi ääntelee pitkään. Siirrä ihan suoraan roolipelille luotu ryhmä Yleisiin, tai mykistä se, jos et kestä. 

Roolipeli-iloa! -AtheneGirl

Nimiapua!

Aina aloittaessamme uuden ropen, me kohtaamme ongelman: MIKÄ NIMEKSI!? Ongelman nimi on lähes aina joko se, että vaihtoehtoja on liikaa, tai sitten se, ettemme yksinkertaisesti keksi mitään iskevää nimeä. Kivan nimen valinnassa meillä saattaa kulua 20 minuutista vuorokauteen.

Siispä!: Päätimme auttaa teitä, joilla on sama pulma, ja antaa teille nimiehdotuksia, sekä apua itsellenne oikeaan valintaan.

 

Millaisia nimiä yleensä?

Soturikissoissa nimet yleensä:

Klaanikissat: sisältää alkuliitteen, jonka emo ja/tai isä antavat pennulleen, ja joka ei muutu elämän aikana (poikkeuksia on!), ja loppuliitteen joka muuttuu tavallisimmin kahdesti, kolmesti jos kissasta tulee päällikkö. Nimiä ovat siis: syntymässä saatu pentunimi, oppilasnimi ja soturi-/parantajanimi (sekä päällikkönimi).

Käytetään esimerkkinä vaikka nimeä Ruusu.

Pentunimi: Ruusu- (alkuliite) ja -pentu-loppuliite, eli Ruusupentu.

Oppilasnimi: Ruusu- (alkuliite) ja -tassu-loppuliite, eli Ruusutassu.

Soturi-/parantajanimi: Ruusu- (alkuliite) ja oikeastaan mikä vain loppuliite. Loppuliite saattaa olla joku kissan ruumiinosa (esimerkiksi kynsi, häntä, käpälä tai viiksi (Ruusukynsi, Ruusuhäntä, Ruusukäpälä tai Ruusuviiksi)) tai luonnonkäsite (roihu, liekki, myrsky, kukka, piikki, lehti, lampi tai no MIKÄ VAIN!! (Ruusuroihu, Ruusuliekki, Ruusumyrsky, Ruusukukka, Ruusulehti tai Ruusulampi)) 

Päällikkönimi: Ruusu- (alkuliite) ja -tähti-loppuliite, eli Ruusutähti.

 

Heimoissa: kuten Soturikissat-osiossa mainitaan, heimokissoilla on koko ikänsä sama nimi, paitsi jos kissasta tulee Kivistänäkijä. Nimessä on kolme viiva viisi sanaa, joista yhtä substantiiviä (poikkeus: Kotkankynsi) käytetään kutsumanimenä. Otetaan taas esimerkiksi Ruusu.

Joitakin esimerkkejä: Ruusu Joka Kasvaa Metsässä, Punainen Ruusu Jota Jänis Vaanii (kutsumanimi saattaisi olla Jänis tai Ruusu), Kalliolla Sinnittelevä Ruusu (kutsumanimi voisi olla Kallio tai Ruusu)................Nimi, joka koostuu ainakin yhdestä adjektiivista ja substantiivista, annetaan tosiaan heti pentuna, ja se pysyy koko iän.

Kivistänäkijänä: Jos pennusta tulee Kivistänäkijä, tämän nimeksi tulee Terävistä Kivistä Näkijä, eli juurikin Kivistänäkijä.

Erakkona tai kotikisuna: nimi on yleensä vain yksi, kuten kotikissoilla muutenkin. Ruusu olisi todennäköisesti ihan vain Ruusu.

 

Olympoksessa:

Nimet ovat itse sarjassa ihan tavallisia (tosin Amerikkalaisia/Brittiläisiä) ihmisnimiä, kuten: Jason Grace, Piper McLean tai Leo Valdez. Voit teitysti käyttää myös suomalaisia nimiä, eikä kukaan kiellä käyttämästä vaikka omaa nimeäsi.

 

Selviytyjät:

Pentunimi: pennun isän tai emon antama nimi, joka pysyy nimenantoseremoniaan saakka, eli koiran aikuistumiseen saakka. Nimi liittyy poikkeuksetta luontoon (esim. Koppis tai Ohdake).

Aikuisnimi: pennut aikuistuvat ja päättävät nimensä itse. Nimi tulee tod. näk. olemaan aikuismaisempi, esim Kuu, Roihu tai Myrsky.

Roolipeli-ideoita

! Roolipeli-ideoita ei ilmesty enää ! Jaamme kuitenkin yhä Instagramissamme tietoa aktiivisista roolipeleistä aina, kun löydämme sellaisia.

... on blogiimme ja Instagramiin ilmestyvä sarja. ° Roolipeli-ideoita tulee blogiimme kuukausittain, ja ne sisältävät kaksi tarinaideaa tietystä aiheesta. ° Instagramiin tägäämme kuuakuden roolipelaajia ja järjestäjiä. ° Ideat saa kopioida täysin, jos ilmoittaa tästä meille yksityisviestillä Instagramissa tai sähköpostissa kisu.misuxdd@gmail.com, tai tägää tilimme postaukseensa (@kisu.misuxdd). ° Aihepiirejä ja ehdotuksia kuukauden roolipelaajiksi otetaan ilolla vastaan, meille voi myös ilmoitella, jos tiedät aloittelevasi uutta roolipeliä Instagramin, Bloggerin tai muun sosiaalisen median puolella piakkoin. ° Kiitos!

Kesäkuu 2020 - Metsänhenkiä ja kettuja
   - Kolmen vuodenajan metsässä/*muu haluamasi nimi metsälle* asuu kaikenlaisia otuksia hiiristä keijuihin, sekä najadeihin. Ihmisiä siellä ei ole kuitenkaan ollut ja alue on luonnonlakeja noudattavan rauhallinen.
   Eräänä aamuna puut heräävät jyrinään. Alkaa kiertää karmea huhu suurista maansyöjäpedoista. Ennen pitää kansat yhdistävät voimansa ja häätävät otukset armotta takaisin kotimaahansa metsän ulkopuolelle.
   Luovuttavatko pedot vai yrittävätkö uudestaan uusin voimin?
   - Pitkään kestäneiden levottomuuksien jälkeen metsänhenki-nymfit saavat viimein uuden oikeuksiaan tukevan lakipykälän hyväksytettyä. Tämän kyseisen kohdan lisääminen lakiin vaati muutamien "ei-niin-tärkeiden" oikeuksien pidättämistä muilta kansoilta, ja ennen niin rakastettuja edustajia/johtajia/*muu haluamasi asema* aletaan vainota.
   Suostuvatko ylpeät/itsekkäät/(muutoin) rauhanomaiset/*haluamasi adjektiivi* haltiat luopumaan uuden lain suomista ylellisyyksistä metsän rauhan takaamiseksi?

Heinäkuu 2020 - Merenneidot
   
- Suokaislan/Merivirtojen/Kaikujen/Delfiinien Kutsuhuutojen/*haluamasi nimi heimolle/kansalle* heimo/kansa on ollut samassa sodassa jo tuhansien vuorovesien (vuorovesi = vuorokausi) ajan. Sota alkoi, kun suuri johtaja löydettiin kerran huoneestaan kuolleena/*sodan toisen osapuolen tapa tappaa, esim. raadeltuna* ja katsoja (parantaja, lääkäri) katosi salaperäisesti. Kostoksi kansa murhautti *sodan toinen osapuoli*n lapset/poikaset/tms. ja myrkytti sen pääravinnonlähteet. 
   Tuleeko suurelle Kostosodalle/*muu haluamasi nimi sodalle* koskaan päätöstä?
   - Talvien lyhettyä ja jääkarhujen/*muiden haluamasi petojen, voit keksiä itsekin* saalistuskausien lyhettyä on Jäätikkö-/*haluamasi nimi kansalle*kansalla helpompaa, kuin koskaan ja väki kasvaa.
   Yksi hallitsija ei kuitenkaan enää ehdi hoitaa koko sukua ja Pohjoisen napajään sulaminen aiheuttaa yhä vain uudenlaisia haasteita.
   Voidaanko valtataistelua ja jakautumista estää, entä voiko tämä ikivanha kansa sopeutua muutoksiin?

Elokuu 2020 - Soturikissat
 - Kummallinen tauti leviää klaaneissa myrkyttäen kissat ja riistan. Keskellä tätä vain muutamat ovat turvassa, ja heihin kohdistuu epäileviä katseita. 
   Miksei tauti tartu jokaiseen ja kuinka pitkittyneestä, loskaisasta ja epävakaasta hiirenkorvan ajasta selvitään?
   - *klaani tai heimo*n päällikkö/Kivistänäkijä/parantaja käyttäytyy kummallisesti (on esim. hiljainen, väkivaltainen, sekava...) ja aiheuttaa huolta klaani-/heimolaisille.  Toiset klaanit/heimot/ulkopuoliset kissat yrittävät parhaansa mukaan auttaa, vaikka vain vanhojen velkojen vuoksi tai hyvyyttään, kun taaas jotkut käyttävät tilaisuutta hyväkseen parhaansa mukaan. 
   Mikä päällikköä/Kivistänäkijää/parantajaa vaivaa/mitä hänelle on tapahtunut ja kuinka tähän reagoidaan?
   (Lopputulosvinkki! : Päällikön epämieluisa sukulainen tai kumppani, josta kaikki eivät tiedä (on esim. kotikissa tai erakko) kuolee raa'asti, mikä järkyttää jo nimitetyn päällikön mielentilaa)

Syyskuu 2020 - Hevosseikkailuita
/ Heti alkuun tahdon sanoa, etten tiedä hevosista mitään muuta, kuin minkä olen kirjoista lukenut! Ideat perustuvat siis pääosin fantasiaan ja mielikuvitukseen! /
   - Suurkaupunki *kaupungin nimi*n hevosakatemia on väistämättä paikallisen nuorison toinen, tai ainoa, koti. Ajan myötä myöskin lukiona toimiva akatemia on syrjäyttänyt alueen muut tallit ja noussut kaupungin ylpeydenaiheeksi.
   Idea 1. nuoremmille
   Ajat kuitenkin muuttuvat ja yllättävän pandemian iskiessä akatemia joutuu laskemaan hintojaan suuresti, mikä uhkaa ajaa sen konkurssiin. Oppilaita ei enää tule ja kaupunki ei enää hyödy koulun olemassaolossa. Herää ajatus opinahjon lakkauttamisesta.
   Tätä ei tietenkään haluta, ja hankkeen edetessä rikkaiden isojen kihojen kesken, nuoret vanhempineen alkavat jopa osoittaa mieltään. Liikkuu huhu, että akatemiasta kodin, turvan ja tasapainon saaneet ongelmanuoret ja heidän hevosensa majoitettaisiin satojen kilometrien päähän maan toiseen päähän. 
   Voidaanko hanke estää
   Idea 2. vanhemmille
   Jotain kuitenkin tapahtuu ja koulu suljetaan aivan yhtäkkiä. Rikkaat tyttäret ja pojat eivät tästä paljon kärsi, mutta köyhät, perheen ja rakkauden koulustaan saaneet jäävät heitteille. Mitä näille nuorille tapahtuu, kun heillä ei ole enää varaa hoitaa hevosiaan ja niistä joudutaan jopa luopumaan? Pysyvätkö he kaidalla tiellä? 

Lokakuu 2020 - Noitia ja aaveita
   - Metsässä liikkuu huhu. Ryhmä kyvykkäitä maageja on saanut ilmoituksen kotinsa tiimoilla liikuskelevasta mustasta taikuudesta, joka kuihduttaa ruumiin ja tukehduttaa sielun. Taikaa tutkimaan lähteneet ovat osanneet kertoa vain sen, mitä ovat omin silmin nähneet (ja/tai kokeneet). Magia happamoittaa maaperää, mistä se kulkeutuu puiden juuria pitkin niiden runkoon ja sieltä lehtiin ja sieniin, jotka puolestaan levittävät sairautta ilmasta.
 Maagien on jaettava voimansa, tietonsa ja taitonsa. Vain siten voidaan pelastaa ikivanha metsä ja sen lukuisat asukit. 
   Ovatko yksineläjät, korkeintaan perheidensä kanssa toimeen tulevat maagit valmiita yhteistyöhön? 
   - Joukko eri-ikäisiä lapsia ja nuoria lähtee luokkaretkelle Tyynelle valtamerelle, pienelle ja kallioiselle majakkasaarelle. Entistä meren kirkkainta majakkaa ei olla saatu vuosikymmeniin toimintaan, eivätkä muutkaan sähkölaitteet saarella toimi. Paikasta on tehty jännityslomakohde.
 Erityisesti halloweenin alla saari suorastaan uhkuu outoa voimaa. Tällöin saarelle ei kuitenkaan päästetä vieraita: meri villiintyy, usva nousee ja valaiden (tai seireenien) laulu kaikuu kiven koloista. 
   Tänä vuonna, päivää ennen halloweenia majakan valo kuitenkin yhtäkkiä välähtää entiseen loistoonsa. Tätä pidetään hyvänä merkkinä jumalilta.
 Luokka pääsee siis kohteeseensa, mutta onko retki varmasti turvallinen?
 
   (Jos haluaa lisäjännitystä, voidaan roolittaville antaa myös taikavoimia tai aloittaa aavejahti!)

Roolipelisanastoa

rope = roolipeli
un = ulkonäkö
roolittava = hahmo, jolla roolit
rooliminen = roolipelaamista
roolija = ihminen, jolla on joku roolittava. Esim. Maija Meikäläinen voisi olla vaikka Herra Kimuliaisen roolija.
autohittaus = liikuttamista muiden hahmoja ilman lupaa
metapelaus = hahmosi tietää juttuja LIIAN hyvin
munchaus = hahmosi on "ylivoimainen" eli ei esim. haavoitu
teleporttaus, tp:tys = ohjaat hahmosi paikasta A paikkaan B, liian nopeasti
mot = lyhenne sanoista: mitä on tapahtunut? Yleensä sitä kysytään jos on tullut viestejä
paljon, eikä pysy perässä
lomake: lomakkeesta löytyy roolittavan perustiedot, kuten nimi, ikä, luonne ja un.
skp = sukupuoli
ss = seksuaalinen suuntautuminen (kertoo, keihin hahmo saattaa tuntea vetoa/ihastua)
rp = roolipeli
jk = joku
(eli) jk rp? = joku ropettamaan?

Suosittelen zekkaamaan @roolipeliwinkit IG-tilin!!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

(っ◔◡◔)っ ♥ 2023 ♥

Blogimme ylitti tänä vuonna 100 kirja-arvostelun rajan! Vuoden vaihteeseen mennessä KisuMisuun on arvosteltu 106 kirjaa ja sarjaa! Tänään Ki...